همه چیز درباره اختلال شخصیت مرزی

تاب آوری در برابر اختلال شخصیت مرزی چگونه است؟

همه چیز درباره اختلال شخصیت مرزی: در این مطلب درباره اختلال شخصیت مرزی و تاب آوری در برابر آن مطالب مهمی ارائه خواهیم کرد.

همه چیز درباره اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی (BPD) یک وضعیت سلامت روانی است که نقش مهمی را در خُلق و خو، رفتار و تصویر شما از خودتان ایفا می کند.

اگر تشخیص اختلال شخصیت مرزی (BPD) دارید، احتمالاً با احساسات متلاطم و سریع در حال تغییر و عدم ثبات در روابط شخصی و تصویر خود آشنا هستید.

همانطور که شرایط سلامت روان پیش می رود، BPD یکی از بدنام ترین ها، حتی در میان برخی از متخصصان سلامت روان است. بخشی از این موضوع با این ایده تاریخی مرتبط است که اختلال شخصیت مرزی (BPD) قابل درمان نیست – اما اکنون می دانیم که اینطور نیست.

در حالی که هنوز موارد زیادی برای یادگیری در مورد این وضعیت پیچیده وجود دارد، تحقیقات اخیر نشان داده است که برخی از انواع درمان، مانند رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، می تواند در کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شما موثر باشد.

اختلال شخصیت مرزی چیست؟

داشتن BPD معمولاً با بی ثباتی همراه است: در روابط، در تصویر از خود و احساسات. اغلب، این بی ثباتی ناشی از ترس از رها شدن است.

BPD یک اختلال شخصیت خوشه B است. اختلالات در این خوشه بر احساسات و روابط فرد تأثیر می گذارد و منجر به رفتارهایی می شود که دیگران آن را افراطی یا غیرمنطقی می دانند.

همه چیز درباره اختلال شخصیت مرزی
همه چیز درباره اختلال شخصیت مرزی

سایر اختلالات خوشه B شامل اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت ضد اجتماعی است.

در میان افراد مبتلا به BPD، رفتارهای تکانشی و بالقوه آسیب‌رسان به خود رایج است.

خودآزاری و افکار و اعمال خودکشی نیز رایج است. هدف از درمان ها کمک به مدیریت این احساسات شدید و کاهش پریشانی است تا کمتر اتفاق بیفتد.

در حالی که هیچ “درمانی” برای BPD وجود ندارد، بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه به سمت بهبودی می روند، به این معنی که علائم آنها شدت کمتری پیدا می کند تا جایی که دیگر معیارهای تشخیصی را برآورده نمی کنند.

غیر از مبحث از درمان نشدن، برخی مطالعات نشان داده‌اند که نرخ بهبودی بیش از ۹۰% در یک دوره ۱۰ ساله است، اگرچه نویسندگان مطالعه خاطرنشان می‌کنند که بسیاری از این افراد از روابط بین فردی اجتناب می‌کردند که به بهبودی کمک می‌کند.

اختلال شخصیت مرزی (BPD) در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5) تعریف شده است.

در برخی کشورها و مناطق، پزشکان از طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی (ICD-10) استفاده می‌کنند که به جای BPD از اصطلاح اختلال شخصیت هیجانی ناپایدار (EUPD) استفاده می‌کند.

آیا BPD واقعا یک “اختلال شخصیت” است؟

اصطلاح “اختلال شخصیت” بحث برانگیز است و بسیاری از مردم (از جمله پزشکان) این برچسب را رد می کنند. این موضوع به این دلیل است که خود این اصطلاح می تواند اَنگ محسوب گردد.

این موضوع می تواند ناراحت کننده باشد که به شما گفته شود اختلال سلامت روان شما بخشی از شخصیت شماست. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است احساس کنند که احساسات و اعمال BPD پاسخی منطقی به تجربیات دشوار زندگی است و نقصی در شخص یا شخصیت آنها نیست.

تاب آوری در برابر اختلال شخصیت مرزی چگونه است؟
تاب آوری در برابر اختلال شخصیت مرزی چگونه است؟

با در نظر گرفتن این دیدگاه، متخصصان سلامت روان باید به جای تعیین اینکه مشکلی در فرد وجود دارد، علت اساسی پاسخ های عاطفی فرد را در نظر بگیرند.

در حالی که افراد در مورد برچسب اختلال شخصیت اختلاف نظر دارند، داشتن یک نوع برچسب می تواند به عنوان یک راه مفید برای دسترسی به پشتیبانی عمل کند. و برخی از افراد احساس می کنند که داشتن تشخیص BPD برای درک و توضیح تجربیات خود، هم برای خود و هم برای افراد اطرافشان مفید است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا